מידע מקצועי – חשוב לדעת

הבנת המונחים המרכזיים בתחום השילוח יכולה לעזור לך לנהל משלוחים בצורה טובה יותר ולחסוך בעלויות.

must-to-know-SeaSky

כיצד לבחור את תנאי המכר המתאימים ביותר לעסק שלך?

FOB, EXW, CIF

 CIF – Cost, Insurance, and Freight

סיכון: נמוכה ביותר

המוכר אחראי על כל התהליך הלוגיסטי עד להגעת הסחורה לנמל היעד.

עוד באחריות המוכר – ביטוח המטען עד לנמל היעד.

**חשוב לדעת – על אף שרמת הסיכון בתנאי CIF היא הנמוכה ביותר, מדובר בתנאי המכר היקר ביותר.

FOB – free on board – המומלץ ביותר

סיכון: נמוכה

בFOB הספק | מוכר מחוייב לכל התהליכים הלוגיסטיים עד לטעינת הסחורה על האוניה. לרבות: אריזה נאותה, הובלה ממחסן הספק לנמל המוצא, שחרור ממכס, עמידה בחוקיות היצוא במדינת המוצא, טעינת הסחורה על האוניה.

לאחר שהסחורה נמצאת על האוניה האחריות עוברת על היבואן.

EXW – Ex Works

סיכון: בינוני/גבוה

המוכר מספק את הסחורה בנקודת המוצא, שהיא לרוב במתקן שלו כמו מחסן, מפעל,  מרכז הפצה או מקום אחר שנקבע והוסכם מראש.

מכאן והלאה אחריות על המטען חלה על הקונה\יבואן.

עוד באחריות היבואן בEXW – תיאום איסוף מהמחסן, הובלה ממחסן לנמל המוצא, שחרור מכס במדינת המוצא, עמידה בחוקיות היצוא במדינת המוצא, טעינת הסחורה על האוניה, הובלה ימית לנמל היעד.

לסיכום, EXW מציב את המינימום של אחריות המוכר ומעביר את רוב האחריות והסיכון על הקונה.

רוצה לדעת אילו תנאי מכר מתאימים לעסק שלך? צור קשר עם המומחים שלנו לקבלת ייעוץ מותאם אישית.

ביטוח מטענים

ביטוח מטענים בתחום השילוח הוא לא רק צעד חכם, אלא גם הכרחי למי שרוצה להבטיח שקט נפשי. על אף שהעלות של פוליסת הביטוח היא נמוכה יחסית למחיר של המטען עצמו או עלות ההובלה, מדובר בהשקעה שתוכל למנוע הפסדים משמעותיים בעת התרחשות של נזק או אובדן.

כשמדובר במשלוח של סחורה יקרה או רגישה, כל נזק או אובדן בדרך עלול להוביל להפסדים כספיים גדולים ולפגוע במוניטין של העסק. ביטוח מטענים מבטיח שהסיכון לא ייפול כולו על כתפיך, ובמקום זאת תוכל לקבל פיצוי במקרה של תאונה, נזק או אובדן.

ביטוח מטענים מספק לך את הביטחון שהעסק שלך לא יפגע. ללא ביטוח, כל אירוע לא צפוי עשוי להשפיע באופן ישיר על העסק שלך, להוביל לעיכובים או לעלויות נוספות. בסופו של דבר, פוליסת ביטוח זולה יכולה לשמור על שגשוג העסק ולמנוע דאגות נוספות.

משקל נפחי

משקל המחושב בנוסחה מוסכמת מראש והוא דרך לחשב את המשקל כאשר המטען לא כבד במיוחד ביחס לגודלו. משקל נפחי משמש כמדד עבור חברות הספנות וההובלה כדי לחשב את המחיר עבור מטענים קלים אך גדולים, כמו למשל רהיטים, ביגוד או סחורה שהיא בעלת גודל פיזי משמעותי אך משקל נמוך.

כיצד זה משפיע על עלויות השילוח?

כאשר מדובר בשילוח אווירי או ימי, חברות התעופה או הספנות מחשבות את המחיר לפי המשקל הגבוהה ביותר, בין אם המשקל הפיזי ובין אם הנפחי.

אם המשקל הנפחי של המטען גדול יותר מהמשקל בפועל (הפיזי), ייגבה מחיר גבוה יותר על פי משקל הנפחי.

איך מחשבים משקל נפחי?

מטענים ימיים – שילוח ימי

גובהXאורךXרוחב = לחלק ב1,000.

התוצאה שתתקבל תשקף את המשקל הנפחי במטען ימי.

במטענים אוויריים (שילוח אווירי):

גובהXאורךXרוחב = לחלק ב- 6,000**

**הנוסחה הזו מחלקת את נפח המטען ב-6000. ישנם חברות תעופה שהכריזו על תחשיב מעט שונה.  חשוב לברר מה הנוסחה המדוייקת של חברת התעופה כדי למנוע בלבול ותמכור שגוי למטען.

מכולה שיטופית – קונסולים

LCL = Less than Container Load

אחד היתרונות המשמעותיים בשילוב של מספר מטענים לתוך מכולה אחת הוא חסכון בעלויות. כאשר מטען אחד לא ממלא את כל הקיבולת של המכולה. יבואן יכול לשתף את השטח במכולה עם מטענים אחרים, וכך לחלק את העלויות עם לקוחות אחרים.

היתרונות המרכזיים:

חסכון בעלויות – העלויות מחולקת בין מספר לקוחות, מה שמאפשר לחלק את המחיר לפי גודל המטען היחסי של כל לקוח. כך ניתן לצמצם עלויות ולהנות מרווח מקסימלי של המטען.

פתרון לוגיסטי – כאשר יש צורך להוביל מטען חלקי עם משקל רב, הובלה ימית מציעה יתרון כלכלי משמעותי על פני הובלה אווירית.

חסכון במקום – במקרים של מטענים קטנים יחסית, המשלוח בתוך מכולה משותפת מאפשר להעביר את הסחורה בצורה נוחה יותר ואינה דורשת מקום עצום בתוך המכולה.

חסרונות:

בחירת מסלול וחברת ספנות – בטען חלקי, יכולת הבחירה של הלקוח מוגבלת. לא ניתן לבחר חברת ספנות מועדפת דבר המשפיע על זמני ההגעה של המטען וכמות השטעונים שהאוניה תעשה בדרכה למדינת היעד.

סיכון לעיכובים בפריקת המטען – בשונה ממכולה מלאה, כאשר האוניה מגיע אל נמל היעד שלה המטען אינו זמין לשחרור בסמוך לפריקת המכולה. יש להמתין עד להובלת המכולה השיתופית למחסן יעודי לצורך פריקה ומיון הסחורות. פעולה זו עשויה לקחת 3-7 ימי עבודה.